Egészségügyi reform: az egyik ordít, a másik nyel

A látszat egységes ellenállást mutat, ám a reform–csetepatéban legalább három, meglehetősen heterogén csapat játszik.

Bár külön-külön konszenzus van a reformok szükségességről, ám ahogy a folyamat közelít a megvalósításhoz, az ellenállás egyre erőteljesebben érzékelhető. Az okoról és következményekről kérdeztük Dr. Tistyán László szociológust, a FACT Alkalmazott Társadalomtudományi Kutatások Intézete kutatóját.


- A kérdés jóval bonyolultabb annál, hogy néhány mondatra leegyszerűsítsük, ám könnyű belátni, hogy egy adott társadalmon belül a rendelkezésre álló, elosztható javak mennyisége korlátozott, felhasználásának lehetőségei tetszőlegesen nem bővíthetőek. Ezek a javak lehetnek vagyon, jövedelem, kulturális tőke, vagy esetünkben akár az egészségügyi ellátórendszer által biztosított szolgáltatások is.

Minden időben kialakul a rendelkezésre álló javak elosztásának mechanizmusa, amelyet az érintett társadalmi, szakmai csoportok – kedvezményezettek, teherviselők – „begyakorolnak", megszoknak, többé-kevésbé elfogadnak, tudomásul vesznek. Mivel egyetlen társadalmi rendszer, vagy elosztási mechanizmus sem örök, ezért előbb-utóbb reformkényszer keletkezik.

Egy ilyen reformfolyamatnak szükségképpen számos olyan szereplője van, aki úgy érzi, hogy az általa korábban még szokásszerűen elérhető javakat vagy teljes mértékben elviszik a reformok, vagy azokból a korábbinál jóval kisebb mértékben részesülhet. Erősen leegyszerűsítve ez az általános oka annak, hogy minden korábbi működtetési elv, vagy gyakorlat megváltoztatása (reformálása) óhatatlanul érdeksérelmeket von maga után. A keletkezett (vagy vélt) érdeksérelmeket - éppen az eredményesebb érdekérvényesítés miatt - az érintettek pozíciójuk függvényében vagy erősen eltúlozzák, vagy éppen ellenkezőleg, titkolni igyekeznek. Azaz, a társadalmi alrendszerek átalakítására, megújítására tett erőfeszítések okait gyakran nem a valós tények tükrében, hanem az ideológiák szintjén próbálják a társadalom számára megmagyarázni, eladni.

Ez a gyakorlat - aminek most mi is közvetlen részesei vagyunk – független az éppen meglévő politikai rendszer típusától. Ahogy azonban egy-egy reform valós vagy feltételezett következményeivel szép lassan szembesülnek az érintett társadalmi csoportok, úgy növekedhet a reformokkal szembeni ellenszenvük, illetve ellenállásuk is.

- A fenti magyarázat analóg az egészségügyi reformmal is?

- Pontosan. Azzal a különbséggel, hogy az egészségügyön belül zajló változtatásoknál a szereplők azonosításának problémái miatt még nehezebb a tisztánlátás. Ennek egyik oka az, hogy e reform során ideológiákat kommunikálnak. Ennek persze nem biztos, hogy tudatosan a tényleges, adott esetben fel sem ismert érdekek leplezése a célja, de E taktika szükségszerű következményeként mindenképpen azt a látszatot keltik, mintha álcáznák a számos érdeket sértő valós helyzetet. Ez az oka most annak, hogy talán indokolatlanul nagy felhajtás tapasztalható az egészségügyi reformok körül.

A gond az, hogy a vita nem a tényeken folyik, igazából nem tudjuk, miről van szó pontosan. A helyzetből fakadó bizonytalanság, illetve bizalmatlanság egyértelműen politikai hiba, de ezt a bizalmatlanságot az elmúlt évtizedek alatt sikerült megalapozni.

A reformokkal kapcsolatos ilyen hiba elkerülhető lenne akkor, ha a mindenkori politikai elit megfelelő színvonalon dolgozna, az amúgy elkerülhetetlen reformok folyamatát ügyesebben menedzselné. Hangsúlyozom tehát: nem a változtatással van baj - ezt kell tenni, mert reformkényszer van, a fennálló helyzet finanszírozhatatlan – hanem azzal, hogy a megkezdett folyamat mögül hiányzik a magukat érdekeiben sértettnek érző társadalmi csoportokra irányuló, valós tartalmú hatékony kommunikáció.

A „blabla" pedig, amit nekünk akár a szakmai csoportok (az orvostársadalomtól a gyógyszerészekig), akár a politikai elit egyes csoportjai tényként akarnak eladni, az jól felismerhető csoportérdekeket szolgál. A reform megfelelő menedzselésének hiánya okozza azt a helyzetet, amit most tapasztalunk. Az pedig, hogy egyszer az egyik érdekcsoport, máskor a másik érdekcsoport vonul ki – a lakosság bevonásával –, vagy áll a kórház elé tüntetni és utasítja el a reform-javaslatokat, sehova nem vezet.

Nálunk sajnos ez a játék kezd egyre primitívebbé válni. A szomorú az egészben azonban az, hogy ezeknek a méltatlan játszmáknak az árát, bárkiknek az érdekei is érvényesüljenek a végén, a társadalom, vagyis mi valamennyien fizetjük majd meg.

- Miért van az, hogy amíg a más területeken zajló reformok külön célcsoportokat mozdítanak meg, addig az egészségügyben elindított folyamat úgy tűnik egységes hadrendbe képes állítani a társadalom valamennyi rétegét?

- A látszat valóban egységes ellenállást mutat. Ez azonban nem biztos, hogy valójában így van. Azt fel kell ismerni, hogy ebben az úgynevezett egészségügyi reform–csetepatéban legalább három, belső összetételét tekintve meglehetősen heterogén csapat játszik. Az egyik csoport az egészségügyi ellátás működtetésében így-úgy részt vállaló szakmai csoport, akiknek mostanában nagy nyilvánosságot kapott álláspontja a reformmal kapcsolatban itt-ott bizony nehezen védhető. És persze e játéktéren ott vannak az ellátást igénybe vevők (betegek, potenciális betegek, azaz maga a társadalom) akik helyzetükből adódóan képtelenek megfogalmazni ebben az ügyben a saját érdekeiket, ezért, képletesen szólva nem is ők beszélnek, inkább helyettük beszélnek.


De ebben a „reform-játékban" részt vesz egy harmadik csoport is, ez pedig a mindenkori a politikai elit, illetve e heterogén csoport mögött álló, és e kérdésben érintett gazdasági szereplők. A politikai elit csoportjainak pedig számos szórt érdeke – amely lehet politikai és anyagi is – fűződik a reformokhoz az egészségügyi ellátórendszer teljes átalakításához, vagy éppen fordítva: annak megakadályozásához. Ezen túl szintén nem elhanyagolható szempont, hogy a politikán belül sok az orvos, akik jó helyeken, jó beosztásokban dolgoznak. Nos, az imént felsorolt érdekcsoportoknak az érdekütközését látjuk most.

Ráadásul nem tényekről folyik érdemi vita, hanem mellébeszéléssel, jó esetben ötleteléssel próbálja mindkét tábor elmagyarázni a társadalomnak, a betegcsoportoknak, miért lesz jobb nekik, ha pont őmelléjük áll. Ez a taktika pedig megosztó, nem kooperatív, és újabb konfrontációhoz, további elbizonytalanodáshoz vezethet, miközben továbbra sem érti a beteg, vajon miért lesz jó számára az egészségügyi reform. Egyelőre az egész ügyről annyi sejthető, hogy lesznek olyan betegcsoportok, amelyeknek sérti az érdekét, mások számára viszont akár elfogadhatóvá is válik a koncepció – de ez eddig is így volt.

Minden, a játszmában szerepet vállaló csoport, „beszélő", egy célban közös: maguk, saját álláspontjuk mellé akarják állítani az ellátást igénybe vevő, de a reformok okait, mibenlétét és várható következményeit tekintve meglehetősen alultájékoztatott társadalmat. Éppen ezért szomorú, hogy a most zajló érdekérvényesítő küzdelemben, bár mindenki a nevükben beszél, az ellátást igénybe vevők, azaz maga a társadalom nem igazán releváns, holott neki kellene a leghangosabbnak és a legszervezettebbnek lennie, mert a reform az ő bőrükre, az ő zsebükre megy. Sajnos nincsenek, és a dolog természetéből adódóan nem is lehetnek komoly érdekérvényesítő képviseleteik. (Gondoljunk bele, többségünk szerencsére csak „szituatív" módon beteg.)

Fel kell ismerni azt is, hogy az egyes betegcsoportok érdekei, ellátással szembeni igényei olyan mértékben diffúzak, hogy szinte lehetetlen ezen a területen egységes érdekeket megfogalmazni. Azt azonban hozzátenném: van, amikor jó is, hogy ezek az igények nem teljesülnek, hiszen az állampolgárok igényei végtelenek lehetnek, de még a nálunknál sokkal fejlettebb országok is csak a népesség egészségi szükségleteinek kielégítésére reagálhatnak.

- Pédául?

- A népesség elöregedésével, a területi egyenlőtlenségekkel magyarázható, hogy a háziorvosi rendelők betegforgalmának nem kis részét azok a páciensek teszik ki, akik elmagányosodásuk miatt elsősorban „mentális gondokkal" keresik fel a doktort. Ezek olyan társadalmi csoportokban élő emberek, akiknek szinte már semmilyen kapcsolatuk nincs a „külvilággal", számukra az ellátásban való részvétel egy fajta szociális köldökzsinórt jelent a társadalomhoz. Azért járnak rendszeresen a rendelőkbe, mert ott legalább valaki meghallgatja őket. Ilyen motivációkkal való megjelenésükkel fokozzák a zsúfoltságot. Ez pedig zavarja azokat a betegeket, akik konkrét panasszal érkeznek, s mielőbb szeretnének túljutni az orvosi ellátáson. Ebből a triviális példából is látható, hogy az eltérő igénybevételi motivációk, a kapcsolódó érdekek már a rendelő küszöbén ütközhetnek.

De gondolom bárki kapásból több olyan problémát is tudna említeni, ami jelzi, hogy a rendszer működésével bajok vannak. Az egészségügyi ellátórendszer jelenlegi formájában nem felel meg a vele szemben támasztott társadalmi igényeknek. Adott tehát egy rendszer, ami mára oda jutott, hogy miközben nyeli a pénzt, a hatékonysága összességében nézve messze alatta marad a kívánalmaknak.

- Gyakran hallani a kormányzat reform-kommunikációjában az igazságosabb jelzőt. Létezik-e egyáltalán igazságos ellátás egy piacgazdaságban?

- Az igazságosság, mint fogalom hangoztatása csupán ideológiai, politikai összefüggésekben értelmezhető. Az egészségügyi ellátórendszer átalakítása kapcsán célszerűbb volna hatékonyságról, szolidaritásról, méltányosságról beszélni. Ha lennének ennek a társadalomnak az ellátórendszerrel konszenzusos alapon megfogalmazott alapértékei, akkor azok ilyenek lehetnének, mint a már említett méltányosság, vagy társadalmi szolidaritás. Éppen azért lenne célszerű e két jelző használata, mert mindig lesznek olyan társadalmi csoportok, akik rászorulnak a méltányos gondoskodásra, a társadalom szolidaritása nyújtotta támaszra. A kollektív felelősségnek ugyanis a mi társadalmunkon belül is működnie kellene.

- Letolható-e vajon az egészségügyi reform az emberek torkán?

- A kicsit erősnek ható kérdés sajnos jól tükrözi az egészségügyi ellátórendszer reformját körüllengő hangulatot. A mostani helyzetet a kisgyerek és a csukamájolaj esetéhez hasonlítanám. Az említett készítményt minden gyerek egyformán utálta, ám a saját érdekében bizony le kellett nyelnie. Az persze már más kérdés, hogy a megetetésre milyen módszereket választott a szülő. Ordított–e a gyerekkel és erőszakosan a szájába nyomta a csukamájolajat, vagy kedves meggyőzéssel, okos érvekkel próbálta rábírni a gyermekét a gyógyszer bevételére. Nos, e fenti analógia érvényes a társadalomi reformok megvalósítása területén is. Amennyiben a mindenkori politikai elit alkalmas feladatai ellátására, jól menedzseli, és emellett még felnőttként is kezeli a társadalmat, őszintébben kommunikál, őszintén feltárja a változtatások szükségszerűségének az okait, akkor biztosan jóval előbbre lehet jutni minden reformkísérletben.

2007-02-16 15:17 Forrás: Weborvos Erdei Éva


« vissza

Időpont foglalás

 

Időpont foglalás ›
A foglaláshoz regisztráció szükséges.
Regisztráció ›
Ha már regisztrált, az oldal tetején található link segítségével beléphet.
Az orvos válaszol
Tegye fel kérdését - írásban válaszolunk Önnek Kérdezzen Ön is! ›
Mennyire tetszenek Önnek a megújult Citymed oldalak?