Sosem késő az egészséges (élet)útra váltani!

Az egészséges életmód kiskátéja: ne dohányozz, mozogj, táplálkozz egészségesen, s ne legyél túlsúlyos!

Azok, akik egyik cigarettáról gyújtanak a másikra, erősen elhíztak és legfeljebb annyit mozognak naponta, hogy a tv-készülék távirányítóját nyomkodják, legtöbbször azt mondják, hogy koruk előrehaladtával teljesen fölösleges volna megszokott életritmusukat változtatni, mert az már semmi előnnyel nem járna. Egy új, nagy vizsgálat azt bizonyította, hogy az életmód kedvező irányú változtatása még erős középkorban sem késő.


Dana King (Medical Univ.South Carolina, Charleston) és munkatársai 45-64 éves embereket vizsgáltak hosszú évekig. Az Atherosclerosis Risk in Communities Study részvevői - 15.792 amerikai állampolgár - többféle bőrszinhez, iskolai előképzettséghez és gazdasági helyzethez tartoztak. A vizsgálók azt tanulmányozták, hogy ezek az emberek négy, pontosan megszabott, egészséges élethez tartozó szempontból hánynak feleltek meg a tanulmány kezdetén, hányuknak sikerült az idő előrehaladtával az egészséges életvitel mind több jellemzőjét vállalni és aszerint élni és ennek milyen előnyei voltak.

Az egészséges életmód első szempontja a dohányzás-mentesség volt. A második az egészséges táplálkozásnak az a része, hogy naponta legalább öt alkalommal fogyasztott a vizsgálati személy zöldséget vagy gyümölcsöt. Harmadik szempontként szerepelt a rendszeres mozgás: hetenként legalább 2.5 órát kellett ahhoz mozogni, hogy ezt a teljesítményt megfelelőnek vegyék.Végül a súly: egészséges testsúlyú az volt, akinek testtömeg-indexe 18.5 és 30 kg/m2 közé esett.

A tanulmány kezdetén a vizsgálati alanyok 8.5 százaléka került a legjobbak csoportjába, amelynek tagjai mind a négy egészséges életmódi feltételnek megfeleltek. Ezt követően háromévenként szerveztek részletes, ellenőrző vizsgálatot, ami azt mutatta, hogy a következő hat esztendőben még 970 résztvevő vette át az egészséges életmód szabályait, ami további 8.4 százalék volt.

A következő négy évben az derült ki, hogy azok között, akik egészséges életmódra váltottak, szív- és érrendszeri esemény – szívinfarktus, szívhalál, szélütés – lényegesen ritkábban fordult elő (11.7 százalék), mint a teljes csoportban (16.5 százalék, p<0.001) és az összhalálozás is kisebbnek bizonyult (2.5 százalék vs 4.2 százalék, p=0.009), mint azok között, akik legfeljebb három-, vagy annál kevesebb feltételnek feleltek meg.

A demográfiai szempontokat, a társadalmi-gazdasági helyzetet és a korábbi betegségeket is figyelembe véve az egészségesen élők összhalálozási kockázatának aránya csak 0.60 volt, a cardiovascularis eseményekre vonatkozó esélyük 0.65 a következő négy évre. Az is egyértelműen kiderült, hogy a férfiak, az afro-amerikaiak, az alacsonyabban iskolázottak, a rosszabb gazdasági helyzetben lévők, a magas vérnyomásos- és cukorbetegségben szenvedők ritkábban voltak hajlandók életüket egészségesebbre váltani.

Más szakértők az eredmények ismeretében azt is hangsúlyozták, hogy az egészségesebb életvitel – a nem-dohányzás, a megfelelő étrend, a rendszeres mozgás – a szívbetegségek kockázatát 80 százalékkal, a rosszindulatú daganatokét 60 százalékkal, a cukorbetegség rizikóját 90 százalékkal csökkenti. Érdemes ennek megfelelően élni és sosem késő életmódunkon javítani.

(Forrás: Amer.J.Med., July 2007, 120:598-603)
2007-07-17 10:38 Forrás: Weborvos Dr. Matos Lajos

Kapcsolódó képgaléria: Kreischberg_2006_02_26-2007_03_03


« vissza

Időpont foglalás

Ebben a járványügyi helyzetben 15 percet kell foglalnia!!!

Időpont foglalás ›
A foglaláshoz regisztráció szükséges.
Regisztráció ›
Ha már regisztrált, az oldal tetején található link segítségével beléphet.
Az orvos válaszol
Tegye fel kérdését - írásban válaszolunk Önnek Kérdezzen Ön is! ›
Mennyire tetszenek Önnek a megújult Citymed oldalak?