Síbalesetek megelőzése

Az alpesi sízés szépsége és üdítő hatása mögött sok veszély is lappang, melyek nem szükségszerű velejárói. A balesetek 90%-a elkerülhető gondos felkészüléssel és figyelmes síeléssel.

Talán nem is tudjátok, de Magyarországon a labdarúgást követően az alpesi síelés a második számú tömegsport.
Sportágunk páratlan szépsége, testi és lelki egészségmegőrző hatása, örömöt nyújtó siklásai a lenyűgöző téli környezetben egyre több hódolót vonz köreinkbe. Sportágunk szépsége és üdítő hatása mögött sok veszély is lappang, melyek nem szükségszerű velejárói az alpesi sízésnek. A balesetek 90%-a elkerülhető gondos felkészüléssel és figyelmes síeléssel.

Cikkünk célja, hogy Budapest Gyermek Síiskola tapasztalt oktatói kara valamint a Sportkórház sportorvosainak segítségével a síszünetre készülők számára olyan hasznos tanácsokat adjunk a síeléssel, a felkészüléssel, a felszerelésekkel, a környezettel és egyéb olyan fontos tényezőkkel kapcsolatban hogy kedvenc sportunkat minél biztonságosabban tudjuk gyakorolni.

Síbalesetek megelőzésének lépései

1. Alapozás

Természetesen a megfelelő alapozás, „szárazedzés" sem véd meg minden sérüléstől, azonban az erős, felkészült izomzat jobban képes „menteni" a veszélyes szituációkat. A gyenge izomzatú síelő valószínűleg a sítábor második felét az izomláztól és fáradtságtól nem fogja élvezni, sérülékennyé válik.

2. Bemelegítés

A bemelegítő, átmozgató torna a síelés megkezdése előtt megóvhat minket a kisebb húzódásoktól, rándulásoktól. A néhány perces tornát követően 1-2 bemelegítő menetet végezzünk könnyebb pályákon.

3. A pálya kiválasztása

Kerüld a meredek, kemény jeges pályákat. Olyan pályán síelj, amelyiken jól esik a sízés, örömet okoz a könnyed siklás. Vizsgáld meg a lejtőt, annak talaját. Amennyiben ismered a pálya veszélyeit, az azon elhelyezkedő veszélyes tárgyakat, esetleg sziklákat ezeket el tudod kerülni. Gondolj arra, hogy a pálya keménysége a nap folyamán változik. Hidegben egyre keményebb, melegebben egyre olvadtabb, „kásásabb" lesz. Ne viselj nagyon csúszós, sima felszínű öltözéket, mert ebben esés után nehezebb megállni.

4. Az időtartam jelentősége

A legkedvezőbb időbeosztás, a napi 2x2 órás időtöltés a sípályán. A déli szünet, pihenőidő tartson 45-60 percig. Lehetőleg meleg helyen töltsd el a pihenődet. Lazíts a sícipődön és a ruházatodon. Ne fogyasszál nehéz ételeket. Forró csokoládé, kakaó, cukros-citromos tea mindenképpen szerepeljen az étrendedben: Könnyű szendvics, keksz, csokoládé és gyümölcs ajánlott. Ne feledd, tele gyomorral nem igazán lehet jóízűen síelni. Ne lopd el magadtól a pihenőt! A lecsalt pihenőidőnek mindig nagy ára volt.

5. Veszélyes időpontok

A déli pihenő után ismét melegíts be. A sínapodat mindig korán kezd el. Reggel pihenten nagyon jól esik a sízés. Kevesen vannak a sípályán, és nem kell a többiekre figyelned, csökken az összeütközés veszélye. Korábban menj déli pihenőre, mint a többiek. A 11 30-as idő ajánlott. Amikor a többiek ebédelnek te már ismét a pályán lehetsz. A kora délutáni időszak a mentőautók és hegyimentő szolgálatok csúcsmunkaideje. Ne adj munkát a túlterhelt mentőknek. A délelőtti puha, finom pálya délutánra lekopik, keménnyé válik, megtelik későn kelő száguldozókkal. Fejezd be időben a napi sízést „az utolsó előtti menettel", sok sérülés történik fáradtan, mert még egy „utolsó" menetet szeretnének csúszni.

6. Bukósisak használat

Egy hónapig feküdt eszméletlenül az intenzív osztályon Ausztriában az a magyar kisfiú; akin volt bukósisak, de nem volt becsatolva az álla alatta biztosító szíj amikor bukott és nekiesett a tehénlegelő fakerítésének. Használj bukósisakot, a fejed megéri! A sisak kiválasztásánál figyeljünk a megfelelő méret és szellőzés mellett arra is, hogy látásunkat ne zavarja, meglévő szemüvegünkkel kompatibilis legyen. A kanyarlécek (carving) elterjedésével a fejsérülések gyakoribbá váltak a sípályákon.

7. Környezeti tényezők

A magaslati sípályákon a napfény sugarai többszörösen felerősödve verődnek vissza a hó felületéről, a káros sugárzás is igen erős, hirtelen időváltozás is gondot okozhat. A szép napsütést köd; felhő, hószakadás válthatja fel. Napfény ellen a sötét UV szűrővel ellátott szemüveg ajánlott, míg ködben, szürkületben a citrom, narancsbetétes üveget ajánljuk. Jó megoldásnak tartjuk az enyhén sötét narancsszínű szemüveget, mely mindenkor jó látást biztosít. A sí- és napszemüveg, a magas fényvédő faktoros krém és a réteges öltözködés sok kellemetlenségtől védhet meg minket. A nagy magasságokban az időjárás nagyon gyorsan megváltozik. Előfordulhat, hogy az addig tiszta pályát hirtelen köd lepi el vagy felhőbe burkolózik, amikor szinte lehetetlen észrevenni a gödröket és a dombokat.

8. Felszerelés kiválasztása

A hazai síkölcsönzőknél sajnos néha nagyon kopott, fáradt síket szoktak kiadni. A kopott élvédő nem tart a kemény pályákon, ha meg is élezik, a sí lelke; a közepe nagyon fáradt, elveszti a kellő rugalmasságát alig ér a hóra csak a közepe. A felkunkorodott elejű-végű síléc irányíthatatlan, nem okoz örömöt és veszélyforrássá válik. Ha teheted, vegyél új sílécet igazi szakértő szaküzletben. Kitűnő tanulósík, carving belépők a carvelinók, a snowbladek, 100-120 cm-es hosszakkal! Elégedj meg rövidebb síkkel, mint a te magasságod. Minden síszezon előtt érdemes szakemberrel átnézetni a sícipő, a síléc és a kötések állapotát, a szükséges karbantartásokat végeztessük el. Régi, korszerűtlen kötés, amely, még ha helyesen is van beállítva, nem old időben, vagy esetleg egyáltalán nem old.

9. Kötés teszt

Ne bízz a kötésedben! Tudnod illik, hogy a biztonsági kötések ütésre óldódnak. Latyakos, süppedős hóban, nagy sébésséggel bukni nagyon veszélyes: A kötés nem old a lassú húzásra, csavarásra. Sajnos súlyos-bonyolult-csavart törések származnak az ilyen bukásokból. Üsd meg erősen oldal irányba a síléced elejével, élével a kemény havat, a másik álló lábad irányába, rézsútosan. Elég erős eltalált ütés esetén kiold a kötésed; ha nincsen túlfeszítve.

10 Hóágyúzott hó

A mai korszerű sípályákon elkerülhetetlen a hógyűjtő a hóágyúk alatt. A finom, legyalult álom pályáról beleszáguldani egy ilyen látszólag sima felületű hóhegybe a legnagyobb veszély forrása. A frissen ágyúzott mesterséges hó nagyon magas víztartalmú a leesése pillanatában, még nem fagyott át eléggé ahhoz; hogy biztonságosan lehessen síelni rajta. Vigyázz, kerüld a működő hóágyúk környékét.

11. Tudatos tanulás, oktatás

A biztonságos síelés alapja, hogy a technikát megfelelő oktatóktól sajátítsuk el.

12. Esésedzés

Tanuld meg, hogyan essél, mikor essél, hogyan állj meg esést követően.

13. Biztosítás

A balesetbiztosítás jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni. Amennyiben bekövetkezik a nem kívánt sérülés, egy néhány napos kórházi ellátás, műtét; milliós terheket róhat családunkra. Sokszor találkozunk síelőkkel, akik a túra első napjaiban aprócska sérülést szenvednek el, biztosítás hiányában az orvoshoz nem mennek el, aki megnyugtatná őket; hogy nyugodtan folytathatják a síelés.

A síelés 10 aranyszabálya

Az ún. „FIS 10" (FIS - Nemzetközi Síszövetség) az alpesi országokban a sípályák rendjének törvényerejű fenntartását szolgálja, Ismeretük és betartásuk érdekünk is, kötelességünk is.

  • Legyünk tekintettel a többi sízőre! Minden sízőnek úgy kell viselkedni a sípályán, hogy másokat ne veszélyeztessen, és sérülést ne okozzon. Ez vonatkozik a megfelelő felszerelésre is.
  • Ésszerűen, ellenőrzött sebességgel és módon sízzünk! Mindig a tudásunknak, a terepnek (beláthatóság!), a hó és időjárási viszonyoknak, valamint a pálya zsúfoltságának megfelelően sízzünk.
  • Nyomvonal választás. A hátulról (fölülről) jövő sízőnek úgy kell a nyomvonalát megválasztani, hogy az előtte haladót semmilyen módon ne veszélyeztesse, beleértve a túl közeli elhaladással okozott megijesztést is.
  • Előzés, kerülés. Előzni szabad fölülről és alulról, akár balról akár jobbról de mindig akkora távolságra, hogy az előzött síző bármilyen (akár váratlan) mozgásához elegendő teret hagyjunk.
  • A megindulással és a pályára besízéssel járó kötelezettségek. A sízőnek, ha állásából újraindul; vagy besízik egy pályára, meg kell győződnie arról, hogy ezzel sem magát, sem másokat nem veszélyeztet.
  • Megállás. Tilos megállni a pálya szűkületében és beláthatatlan területein! Bukásnál a lehető leghamarabb el kell hagyni az ilyen területet!
  • Fölmenet és legyaloglás. A följutáshoz és a legyalogláshoz egyaránt csak a pálya széle használható.
  • Figyeljük a jelzéseket! Minden sízőnek kötelessége a pálya jelzéseinek (a tábláknak, elkerítéseknek), valamint a pályát felügyelő személyzetnek az utasításait betartani.
  • Segítségadás. Balesetnél kötelező segítséget nyújtani! Elmulasztása nem sportszerűtlenség, hanem büntetendő cselekedet.
  • Személyazonosságunk igazolásának kötelezettsége balesetnél. Mindenkinek, aki a balesetnél jelen volt, függetlenül attól, hogy csak tanú, vagy a baleset részese, felelős vagy nem felelős a baleset bekövetkeztében, személyazonosságát meg kell adnia. Erre a baleset bírósági tisztázásánál lehet szükség.

    Figyelmeztetés

Természetesen cikkünk nem tartalmaz minden sísérüléssel kapcsolatos lehetőséget, nem tartalmazza a részletes helyes eséstechnikákat sem.

Az írás bár sok hasznos tudnivalót nyújt a sísérülésekkel kapcsolatban, mégsem jelent biztos védelmet a sérülésekkel szemben!

Senkit nem akarok ezzel elriasztani ettől a csodálatos téli sporttól, de fontos ismernünk az esetleges ránk leselkedő veszélyeket. Remélem, hogy kiadványunk segít ahhoz, hogy az idei szezonban a sísérültek száma csökkenhessen. Mindenkinek balesetmentes, szép síszezont kívánunk!

http://sportorvos.hu/sportserules/20090106/sibalesetek_megelozese/


« vissza

Időpont foglalás

Keresse meg a legmegfelelőbb időpontot és foglalja le online - így nem kell sorban állnia.

Időpont foglalás ›
A foglaláshoz regisztráció szükséges.
Regisztráció ›
Ha már regisztrált, az oldal tetején található link segítségével beléphet.
Az orvos válaszol
Tegye fel kérdését - írásban válaszolunk Önnek Kérdezzen Ön is! ›
Mennyire tetszenek Önnek a megújult Citymed oldalak?